Kehijauan rumput memikat Mohd Jasni Ahmad Shukri


MANUSIA, sememangnya tidak boleh dipisahkan dengan rumput sejenis tumbuhan yang lembut berwarna kehijau-hijauan membuatkan ia menjadi penyeri kepada kehidupan manusia memandangkan permukaannya yang rata tetapi menarik mata memandang.

Kita mengambil contoh sukan bolasepak, permainan nombor satu di dunia ini pastinya sukar dimainkan tanpa rumput dan beberapa lagi kegiatan sukan yang menggunakan permukaan rumput termasuk sukan golf.

Manusia terpaksa membelanjakan berjuta-juta ringgit semata-mata untuk membuat rumput tiruan tatkala permukaannya yang rata menyebabkan sesuatu permainan bertambah baik dan profesional.

Manakala di rumah-rumah, rumput yang tumbut menghijau menyerikan persekitaran kediaman banglo serta teres sekali gus mencetuskan suasana ' Bumi Hijau ' .

Sifat rumput yang lembut tetapi penuh keberanian itu membuatkan Mohd Jasni Ahmad Shukri atau Dj rumputt tertarik lalu mengambil nama rumput sebagai nama samaran untuk bertugas di radio gelombang internet Utara.FM.

' Identiti Dj rumputt sebagaimana nama samaran di internet tercetus selepas melalui pelbagai pengalaman pahit dalam hidup tetapi menjadikan sifat rumput sebagai penguat semangat untuk terus menjalani kehidupan.

" Jadilah rumput yang lemah lembut, tak luruh dipukul ribut ... inilah yang saya aplikasikan dalam diri saya untuk dijadikan sebagai panduan, " katanya kepada Abang Linz semasa ditemui baru-baru ini.

Beliau yang terkenal dengan tagline ' Dj rumputt In da haus ' dan berasal dari Kg Salimpodon Laut, Pitas ini memberitahu bahawa penambahan huruf ' T ' digunakan bagi membezakan antara identiti beliau di internet dan nama tumbuhan.

Menceritakan mengenai radio gelombang Utara.FM, beliau berkata nama samaran Dj rumputt tercipta setelah terbinanya radio talian terus ' Online ' berkomuniti pertama di Sabah iaitu PONET.Fm yang diwujudkan akhir tahun 2008.

Setelah beberapa ketika, katanya, radio berkenaan telah dinaiktaraf menjadi Utara.FM dan dilancarkan oleh mantan Perdana Menteri Malaysia, Tun Abdullah Ahmad Badawi pada 25 Julai 2009 di Rumah Rehat Lohan, Ranau.

Dj rumputt menjelaskan sebagai radio rasmi gabungan badan-badan bukan kerajaan (NGO) di negeri ini, radio Utara.FM boleh di dengar menggunakan frekunsi internet dengan melayari http://www.utarafm.net

0 ulasan:

Catat Ulasan